Headhunting er en særlig rekrutteringsmetode, hvor en virksomhed enten selv eller med hjælp fra et rekrutteringsbureau aktivt udvælger og opsøger potentielle kandidater til en bestemt stilling. Metoden er mere omfattende og kræver en del flere ressourcer at tilrettelægge og udføre end hvad der er normalt for den mere traditionelle rekrutteringsproces, hvorfor headhunting ofte bliver tilrettelagt og eksekveret af et bureau på vegne af en virksomhed.
Hvornår er headhunting relevant?
Headhunting bliver i Danmark oftest brugt som rekrutteringsmetode, når en virksomhed ønsker at finde specialiserede eller ledelsesmæssige talenter, hvis kompetencer og erfaringer kalibrerer med virksomhedens profil og fremtidsperspektiver. Metoden anvendes derfor nærmest udelukkende til rekruttering af kandidater til højtprofilerede stillinger, hvor udbuddet af kompetent arbejdskraft kan være yderst begrænset, og det er tæt på umuligt at få besat stillingen ved hjælp af de mere gængse metoder indenfor rekruttering. Det er nemlig på ingen måde sikkert, at de egnede kandidater er aktivt jobsøgende, når en virksomhed leder efter netop deres kompetente og specialiserede arbejdskraft, og det er i sådanne tilfælde, at denne specifikke metode er særligt relevant.